SEM ha atès 54.200 urgències a les Comarques Gironines des de principis d'any

El SEM ha atès més de 54.200 urgències a les Comarques Gironines des que va entrar en funcionament el nou servei d'ambulàncies. Això representa un 15% més que fa dos anys. Fonts del Servei d'Emergències Mèdiques expliquen aquest augment per un agument de la pressió assistencial.

Segons recull El Punt del total d'incidències registrades aquests darrers cinc mesos quasi la meitat es van resoldre sense necessitat de mobilitazar una ambulància i es van fer per via telefònica. En més de 38.500 casos, però, es van mobilitzar els diferents recursos mòbils del servei com ambulàncies el Vehicle d'Intervenció Ràpida (VIR) o l'helicòpter.

Un nou sistema polèmic

El nou Sistema de transport sanitari urgent va entrar en vigor fa cinc mesos i ha estat envoltat de polèmica des de la seva aplicació per diversos motius. Un primer segons el sindicat Metges de Catalunya el sistema divideix, en el cas del Baix Empordà, l'equip assistencial en dos: El Vehicle d'Intervenció Ràpida (VIR) amb personal mèdic i seu a La Bisbal, i l'ambulància amb personal d'infermeria i tècnic amb seu a Palamós. Els facultatius crítics amb aquest model es queixen que s'ha imposat d'esquenes al territori, sense tenir-lo en compte, sense fer una formació adequada del personal i sense diàleg. A més argumenten que posa una pressió innecessària al personal mèdic i al d'infermeria que podrien viure situacions de risc i estrès per les quals no estan preparats.

Un segon motiu és que la pròpia conselleria de Salut ha posat en entredit el model ideat per l'anterior Conseller de Salut Boi Ruiz. El seu sucecssor, Toni Comín, ha admès que el sistema no funciona de forma òptima, ha demanat informes sobre què falla i per què i ha obert un concurs públic per renovar la direcció del SEM.  Això sí, la conselleria no pensa revertir el model sinó ajustar-lo. Aquest model d'ambulàncies, defensen, és més eficient perquè racionalitza els recursos a les necessitats reals de cada territori.